Rahsia Sebatang Pohon Yang Sempurna

Aku teringat akan dua potong ayat Quran dari Surah Ibrahim ayat ke 24 hingga 25 yang bermaksud :

Tidakkah kamu perhatikan bagaimana ALLAH telah membuat perumpamaan kalimat yang baik (kalimah Tauhid) seperti pohon yang baik, akarnya teguh dan cabangnya (menjulang) ke langit, pohon itu memberikan buahnya pada setiap musim dengan seizin Tuhannya. ALLAH membuat perumpamaan-perumpamaan itu untuk manusia supaya mereka selalu ingat



Hari ni aku balik agak awal. Kol 5pm dah cabut dengan Budin. Sampai Rembau terus aku drive keter Ferrari ku yang rupa cam Kancil balik Madrasah. Sempat solat Maghrib bersama penghuni madrasah. Selepas solat Isya aku lepak di ruang solat bersama ustaz2 dan para penghuni madrasah. Rata2 penghuni madrasah tu tertunggu2 aku membuka cerita. Aku dah jadi macam tukang karut lak kat madrasah tu.

Antara perkara yang diutarakan ialah tentang SUFIAH, seorang anak kelahiran Malaysia yang berada dalam kategori genius matematik sehingga diterima masuk ke Universiti terkenal pada usia 13 tahun. Tetapi akhirnya Sufiah menjadi pelacur dan Sufiah dikatakan merasa bangga menjadi pelacur.

Sufiah bukan kanak2 pertama yang digelar genius. Sebelum ini SHUKRI HADAFI yang penah menjadi anak angkat kepada Prof Diraja Ungku Aziz juga dikategorikan sebagai genius. Tetapi akhirnya beliau terjebak dengan dadah. Hidupnya rosak. Kadang2 kita pelik .... mereka pandai, tetapi kenapa mereka bodoh memilih jalan yang merosakkan diri sendiri di dunia & akhirat ?

Aku rasa nak salahkan mak pak dia pun, boleh gak pe. Dia orang didik anak kaw kaw suruh kejar ilmu dunia, TETAPI lupa nak suruh kejar ilmu akhirat. Sebab itu bila dah dapat kuasai ilmu dunia, tetapi disebabkan ilmu akhirat tak ada, maka jiwa dan hati kosong. Tak kenal ALLAH, tak kenal Rasulullah SAW, tak kenal syurga dan neraka, tak kenal akhirat, tak solat, tak puasa etc. Sebab itu bila mereka ada masalah, mereka buat perkara yang dirangsang oleh nafsu. Mereka minum arak, berzina, judi etc. Akhirnya rosak binasalah individu tersebut. Kesimpulannya, orang pandai tetapi kalau TAK ADA IMAN, memang tak berguna.

Waktu aku temui DDDD dan ayahnya tempohari pun aku pernah berkata kepada mereka : 


Apa guna jadi kaya kalau hati tak bahagia. Apa guna hidup senang kalau hati tidak tenang. Apa guna rupa ayu kalau iman sudah layu.

Teringat aku akan sebuah hadis Rasulullah SAW : Orang yang pandai ialah orang yang mengingati MATI.

Apa guna masuk ke Oxford Univ atau Harvard Univ jika tak ingat mati ?

Apa guna ada anak2 yang pandai dalam ilmu dunia jika tak tak mengingati mati ?

Sebab apa orang yang pandai itu ialah orang yang mengingati mati ?

Sebab orang yang sentiasa mengingati mati, akan berusaha melakukan sesuatu yang mengundang redha dan ampunan ALLAH. Mereka jadikan dunia ini hanya batu loncatan untuk ke negara akhirat kerana nikmat di dunia ini sementara tetapi nikmat di akhirat berkekalan.
Cuba bayangkan, kalau kita ingat akan mati, kita akan berusaha untuk mengumpul bekalan untuk kembali kepada ALLAH. Kalau kita hidup di dunia, banyak bergantung kepada kafir mulhid, kita akan berusaha membebaskan diri dari pergantungan kepada kafir. kalau kafir keluarkan air Coca Cola, F&N, Pepsi .... untuk membebaskan pergantungan kepada produk mereka, kita hasilkan sendiri air MADURIA ( ceeeeewaaaahhhhh - kempen produk nampak ??? kuang kuang kuang ). Kalau kafir keluarkan cili sos, tomato sos, kicap, cuka, black pepper sos, sos tiram jenama Heinz atau Kimball ... maka untuk membebaskan pergantungan kepada kafir, kita hasilkan produk berjenama INDAHRASA ( hek eleh kempen produk lagi ni ... kuang kuang kuang .... tak pe, sebab produk umat Islam )

Itu dari sudut kehidupan yang berhubung kait dengan manusia di dunia, dari sudut hubungan dengan ALLAH pula, bila kita ingat mati, kita akan melaksanakan ibadah dengan sempurna. Kita laksanakan tuntutan yang wajib, tak tinggal solat, tutup aurat, tak main judi, tak minum arak, tak zina etc.

Aku teringat akan dua potong ayat Quran dari Surah Ibrahim ayat ke 24 hingga 25 yang bermaksud :

Tidakkah kamu perhatikan bagaimana ALLAH telah membuat perumpamaan kalimat yang baik (kalimah Tauhid) seperti pohon yang baik, akarnya teguh dan cabangnya (menjulang) ke langit, pohon itu memberikan buahnya pada setiap musim dengan seizin Tuhannya. ALLAH membuat perumpamaan-perumpamaan itu untuk manusia supaya mereka selalu ingat.

Aku masih ingat, waktu tu aku berada di tingkatan lima, dan sedang menunggu keputusan SPM. Arwah UMMI membawa aku bersama sepupu2 ku ke sebatang pokok mangga yang agak besar, rendang dan tengah berbuah.

Ummi berkata .... cuba tengok pokok ni .... perumpamaan kalimah yang baik ialah kalimah Tauhid. Pendekata kehidupan seorang Islam yang beriman mestilah macam pokok yang baik. Pokok yang baik mesti ada akar tunjang yang mencengkam bumi agar tak mudah tumbang. Mesti ada batang yang kuat agar tak goyah dan mampu menjadi penyokong dan tempat dahan, ranting, daun menumpang tumbuh. Mesti ada dahan, ranting dan daun yang rimbun bagi membolehkan orang berteduh. Mesti ada buah yang manis dan sedap bagi membolehkan orang makan.

Pokok yang baik, mesti ada akar tunjang yang kuat mencengkam bumi. Datang ribut taufan pokok akan tetap terpacak di bumi kerana akar tunjang yang mencengkam bumi. Akar tunjang itu diibaratkan sebagai pegangan TAUHID dan ucapan kalimah syahadah seseorang muslim. Sejauhmana keyakinannya kepada rukun iman yang enam iaitu percaya kepada ALLAH, percaya malaikat, percaya kepada Nabi & Rasul, percaya kepada Kitab2, percaya kepada Hari Kiamat, percaya kepada Qadak & Qadar. Kuat pegangan tauhid seseorang, datanglah bala dan musibah, mereka akan tetap sabar dan redha dengan ketentuan ALLAH.

Pokok yang baik juga mesti mempunyai batang yang besar, kuat dan teguh. Tak boleh ditebuk tupai, tak boleh ditebuk ulat, tak boleh dirosakkan oleh makhluk perosak. Kerana batang itulah yang akan menyokong dahan besar, dahan kecil, ranting2, daun2 yang rimbun, bunga dan buah pada pokok. Tanpa batang pokok, kesemua nya takkan dapat berdiri dan bersokong. Batang itulah diibaratkan bagai SOLAT yang wajib 5 waktu sehari semalam. Andainya ada dikalangan umat Islam yang tidak mendirikan solat,ibarat mereka adalah bagai tunggul pokok yang mati.
Dahan-dahan besar bagi sebatang pokok diibaratkan bagai rukun Islam yang lain iaitu puasa, zakat, mengerjakan haji. Andainya ada yang tak dilaksanakan oleh umat Islam, pokok yang ditanam bagaikan tak berdahan. kalau tak berdahan, camana ranting, daun, bunga dan buah hendak menumpang tumbuh ? Pokok tersebut bagaikan pokok mati yang hanya layak dijadikan bahan bakaran atau kayu api.

Dahan2 kecil diibaratkan tuntutan perintah wajib yang wajib dilaksanakan oleh umat Islam selain rukun iman dan rukun Islam iaitu menutup aurat, menjaga maruah diri, keluarga, harta dan agama, berlaku amanah dan lain-lain tuntutan yang wajib.Termasuk juga perkara yang menjadi fardhu kifayah seperti solat jenazah, membangunkan ekonomi Islam, membangunkan kilang makanan Islam, membangunkan syarikat percetakan islam, membangunkan syarikat penerbitan buku Islam etc.

Ranting-ranting pula diibaratkan bagaikan amalan2 sunat yang dilaksanakan. Contohnya berselawat, berzikir, bersedekah, solat sunat tahajud etc.

Daun2 lak diibaratkan perkara yang harus yang dijadikan ibadah. Perkara harus, jika dilaksanakan, pahala tak dapat, dosa pun tak dapat. tetapi jika kita laksanakan bersesuaian dengan kehendak Rasulullah SAW, kita boleh dapat pahala. CONTOH perkara harus ialah, ko orang nak berak. Nak berak ni perkara harus. Tapi kalau ko orang ikut sunnah Rasulullah SAW, ko orang gi berak boleh dapat pahala. Caranya .... bila nak masuk ke tandas, ko orang baca doa. Kalau tak tahu baca doa masuk tandas, ko orang baca A'uzubillahi minasy syaitanirrajim pun dah cukup. kemudian langkah masuk tandas kaki kiri. Langkah keluar tandas kaki kanan. Bila nak masuk tandas ko orang pakai alas kaki iaitu selipar. Kemudian ko orang tutup kepala walau pun dengan tapak tangan, tapi kat mana2 tandas awam ada tisu paper. Ko orang amik jerk tisu paper tu sehelai wat tutup kepala. DAN YANG PALING PENTING BILA KO ORANG NAK BERAK IKUT CARA RASULULLAH SAW ialah JANGAN LUPA TUTUP PINTU TANDAS, nanti orang tau ko orang wat pe dalam tandas kuang kuang kuang. kendian bila dah selesai berak kau orang berdehem 3 kali, barulah beristinjak dengan air mutlak. TERUS DAPAT PAHALA. Senangkan Islam ?

Kendian, bila pokok dah ada akar tunjang yang kuat, batang yang kuat, dahan, ranting serta daun yang rimbun. Maka dari pokok yang sihat dan kuat, lahirlah buah yang manis yang tak berpenyakit. Buah itulah akhlak mulia yang lahir dari hati yang beriman yang penuh dengan amalan soleh.

Dan kemudian Ummi menyimpulkan. ..... Apa yang kamu semua belajar di sekolah kerajaan HANYALAH SATU DARI DAHAN2 YANG KECIL. Ingatlah kalau tiada akar, tiada batang, tiada dahan besar ..... TIADA TEMPAT UNTUK DAHAN KECIL menumpang hidup.

Gitulah yang diceritakan oleh arwah Ummi dulu waktu aku kecik2.

Kita belajar dari darjah satu ke darjah enam. Dari Tingkatan satu ke Tingkatan Lima. Kemudian ada yang buat matrikulasi, ada yang buat Diploma. Kemudian ada yang sambung buat Degree walau memohon untuk sambung belajar selepas tarikh tutup. Ada yang sambung buat Master dan PhD. Tapi itu semua hanyalah salah satu dari beberapa cabang dahan yang kecil. Andainya kita abaikan iman, kita abaikan solat, kita abaikan puasa, zakat, kita abaikan perintah fardhu ain dan fardhu kifayah. Semua ilmu yang kita belajar TIADA MAKNA dan TIADA NILAI DI SISI ALLAH.

Renungkanlah pesanannya dan amalkanlah, mudah-mudahan ianya menjadi ilmu yang bermanfaat dan jariah buat arwah Ummi di akhirat sana. InsyaALLAH.

Tapi Ummi dah kembali ke rahmat ALLAH, begitu juga anaknya menuruti jejak ibunya kembali ke rahmat ALLAH. Namun pesanan2nnya masih segar di ingatan ku. Gamitan rindu pada Ummi membuatkan aku mencoret emel merapu aku kali ini sebagaimana yang aku ceritakan kepada penghuni madrasah sebentar tadi. Walau hati ku menahan sebak dan sayu kerana merindui mereka ketika berbicara kepada mereka, namun ku luahkan deraian air mata ku bersendirian di bilik suluk ku bersama sekalung doa buat Ummi dan anaknya. Semoga di akhirat sana, aku akan bertemu dengan mereka dalam suasana yang diredhai dan diampuni ALLAH

AL FATIHAH BUAT UMMI & ANAKNYA.

Rintik hujan daun kebasahan
Kenangan larut di arus rindu
Malam gelap zulumat yang menutup sinaran
Kemarau hati semakin memilu
Hanya gemersik angin dari pohon-pohon
Yang mengimbau ingatan meramas nurani
Bak amukan gelora yang menghempas di dada
Resah sendumu menggamit derita
Berderaian di mata
Yang pulang pergi usahlah dirintih
Doakan saja dikurnia sejahtera
Apalah diratap dengan tangis keharuan
Leraikan hiba pujuklah hatimu
Pemergiannya iktibar buatmu
Usah dianyam sepi dengan kesedihan
Tak terhalang segala kehendak Ilahi
Dituruti rasa tak sampai ke mana
Duka dan lara melemahkan jiwa
Simpanlah di hati
Bila sampai di garis sempadan
Perahu usia di hentian terakhir
Tiada pun sesaat detiknya dipertangguh
Hidup direntas ketentuan takdir
Kemarau hati biarkan berlalu?